torstai 3. marraskuuta 2011

Päivän avautuminen.

Kyllä, minä, kuten varmasti kaikki muutkin asiakaspalvelijat, rakastan asiakkaita. Ihmiset ja kanssakäyminen heidän kanssaan on se syy miksi olen tälle alalla lähtenyt, ja tulen varmasti pysymäänkin vielä pitkään. Kuitenkin voin samaan syssyyn sanoa, että ne ovat ne samaiset asiakkaat, jotka voivat tehdä työpäivistä ihan kamalia ja saada meidät itkun/hermoromahduksen partaalle.

Minä ymmärrän, jos jokin vialla, että asia tulee korjata, ja me teemme parhaamme, että se järjestyisi mahdollisimman nopeasti. Joskus asia saattaa olla kuitenkin sellainen, ettei sitä pystytä välttämättä korjaamaan kovin nopeasti, eikä välttämättä tavalla jota asiakas toivoo.

Joskus myös lomalle lähtiessä vastaan tulee odottamattomia tilanteita, esimerkiksi huonoa säätä (jota ei tosiaankaan ole tilattu etukäteen matkanjärjestäjän toimesta) tai vaikkapa lennonmyöhästymisiä, joille me työntekijät emme voi mitään. Se, että mukana on vanha ja raihnainen äiti, tai katras lapsia, ei saa konetta saapumaan ja lähtemään yhtään nopeammin. Se, että minulle huudetaan, ei saa minua kohtelemaan teitä mitenkään erikoisella tavalla. Se, että asiakas ottaa nimeni ylös (kyllä, voin tavata sen mikäli he eivät sitä osaa kirjoittaa) ja uhkaa ottaa yhteyttä pomooni Suomessa, ei liikuta minua pätkääkään, sillä tiedän toimivani oikein. Ainoa mitä asiakas huutamisellaan saa aikaan, on paha mieli puolin ja toisin. Ja mitäs veikkaatte - kuinka paljon auttamishalukkuuteeni vaikuttaa se, onko toinen osapuoli ystävällinen vai kauhea bitch minua kohtaan?

(Ja kyllä, tätä tekstiä on editoitu muutamaan otteeseen.)

2 kommenttia:

Henna kirjoitti...

Näitä asioita tulee kyllä usein pohtineeksi kun asiakaspalvelutyötä tekee. Ylipäänsä tulee kiinnittäneeksi huomiota asiakkaiden käyttäytymiseen myös oman työpaikan ulkopuolella. Tuntuu harmittavan usein että asiakkaat unohtavat että ovat siinä asioidessaan tekemisissä ihan oikean ihmisen kanssa, jonka päivä voi mennä pilalle siinä missä kenen tahansa. :/

Useimmiten sitä vain jaksaa olla parempi asiakaspalvelija niille asiakkaille jotka ovat iloisia ja kohteliaita ja ymmärtävät ettei kaikki voi aina mennä nappiin. Jos sitten alkaa tullakin kuraa niskaan niin aika paljon enemmän sitä joutuu energiaa käyttämään että viitsisi palvella myös tätä asiakasta ystävällisesti.

Välillä tekisi mieli järjestää jonkinlainen oma koulutus hyvästä asiakkuudesta. Siellä opetettaisiin ainakin, että hyvällä käytöksellä pystyy takaamaan hyvän palvelun tulevaisuudessa paitsi itselleen niin varmasti myös muille asiakkaille. :)

Emmi kirjoitti...

Pitäis varmaan ruveta järjestämään jotain pakkoseminaareja tuosta hyvästä asiakkuudesta. Tai ottaa pakolliseksi kurssiksi kouluissa. Päästäis niistäkin. Eilen taas sai olla paskan vastaanottimena, illalla hautauduin sänkyyn peiton alle piiloon enkä noussut kuin vasta yli kahdentoista tunnin päästä.